Kompetencje kluczowe
Zakodowane zajęcia
Podczas styczniowych zajęć z języka polskiego oraz historii uczniowie stanęli przed zadaniem odkodowania informacji przy pomocy aplikacji. Był to pierwszy krok do rozwiązania zadania. W kodach QR zakodowane zostały: definicje ze słownika języka polskiego, prezentacje, filmiki edukacyjne, hasła, nazwy, daty, ciekawostki. Wszystkie wskazówki ujęte w kody stanowiły drogę do zrozumienia tematu przy użyciu nowoczesnych technologii. A ile było radości…
Na przykład w tym kodzie mamy link do sjp. PWN/ pisownia nazw własnych.
Historyczny SWOT
Klasa VIII opracowała temat Przemiany społeczno – obyczajowe w II połowie XX wieku za pomoca metody SWOT. Uczniowie opracowali zagadnienia: rewolucja obyczajowa, ruchy kontestatorskie, hipisi, pacyfizm, walka z segregacją rasową- Martin Luther King, feminizm, bunty studenckie, Sobór Watykański II w formie plansz, metaplanów. Wsparciem była również prezentacja w programie prezi. Następnie w zespołach uczniowie podejmowali decyzję, które z tych przemian stanowiły dla społeczeństw, dla jednostek: mocne strony (strenghts), słabe strony (weaknesses), szanse – możliwości (opportunities) i zagrożenia (threats). Przedstawieniu efektów pracy towarzyszyła podsumowująca dyskusja oraz ocena. Zajęcia zmotywowały uczniów do dojrzałego przyjrzenia się złożonym problemom współczesnej historii. Atutem rozwiązań uczniowskich było kreatywne podejście do poszczególnych zagadnień i zbadanie ich z różnych perspektyw.
Przystanek historia
Uczniowie klasy VI podczas lekcji historii "Droga do zwycięstwa" pracowali metodą stacji zadaniowych. W różnych miejscach klasy umieszczone zostały ponumerowane stacje, było ich osiem. Klasa została podzielona na trzy drużyny. Zadaniem uczniów było odwiedzenie każdej stacji i rozwiązanie zostawionego tam zadania (praca z tekstem, np. Jaka bitwa nazwana została przez historyków najcięższą w czasie II wojny światowej?; praca z mapa, np. Wskaż państwa osi; zadania kreatywne: zaprojektuj ikony wskazujące na przemysł, jaki rozwinął się w Stanach Zjednoczonych i ZSRR w latach 40). Za poprawne rozwiązanie uczniowie mogli przyznać sobie punkt. Sprawdzenia poprawności wykonanego zadania dokonywał łącznik, który musiał odwiedzić punkt kontrolny, w którym znajdowały się odpowiedzi. Po dokonanym sprawdzeniu grupa mogła przejść do kolejnej stacji. Uczniowie samodzielnie przyznawali sobie punkty za poprawność wykonanego zadania. Nad wszystkim kontrolę sprawował nauczyciel jako doradca. Po zliczeniu zebranych punktów uczniowie otrzymali oceny. W opinii uczniów wycieczka po stacjach była doskonałą nauką poprzez zabawę.
Więcej artykułów…
Strona 3 z 4